Waarom is een fluor behandeling bij de tandarts tot 12 jaar?

Ik heb maar tot mijn 12e jaar fluor behandeling gekregen en vraag me nu pas af waarom dit zo is. Is het nutteloos om nu nog een fluor behandeling te doen? (voor 20, 30 of 40 plussers)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
7.8K

Het beste antwoord

Tot ongeveer je 12e zijn je tanden en kiezen nog in de "groei" en nemen ze nog goed fluoride op, na je 12e heeft het weinig tot geen zin meer en is fluoride tandpasta alleen voldoende, vroeger kreeg je als kind ook altijd fluoride pilletjes op advies van de tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk richt de tandarts zich naar het fluorideadvies van het Ivoren Kruis (1998). Dit komt erop neer om alleen een aparte behandeling te doen bij een verhoogd risico op tandbederf. In 'normale gevallen' zou het gebruik van fluoridetandpasta voldoende moeten zijn.
Zie hieronder:

"In het verleden werden fluoridetabletten bij kinderen vaak gebruikt. Nadat bleek dat een lage concentratie van fluoride in de mond verspreid over de dag, zoals in tandpasta, minstens zo effectief was, is het fluoride advies in 1998 veranderd:

Ivoren Kruis fluoride advies
0 t/m 1 jaar
Na doorbraak van het eerste tandje moet worden begonnen met één keer per dag te poetsen met een 'peutertandpasta' .

2, 3 en 4 jaar
Twee keer per dag poetsen met een peutertandpasta

5 jaar en ouder
Twee tot drie keer per dag poetsen met een fluoride tandpasta voor volwassenen.

Om de inname van teveel fluoride te voorkomen en uw kind goed te leren poetsen is het verstandig om de hoeveelheid tandpasta te controleren. Een klein beetje, ongeveer zo groot als een erwt is al voldoende. (...)

Extra fluoride bij hoog risico op tandbederf

In het geval dat er toch veel tandbederf/cariës ontstaat, ondanks goed poetsen en het fluoride advies, dan zou extra fluoride kunnen helpen. Sommige mensen zijn helaas gevoeliger voor tandbederf, bijvoorbeeld door een verkeerde samenstelling en hoeveelheid speeksel.

Een mogelijkheid is het uitbreiden van de fluoride momenten tot maximaal 4 per dag. Bij voorkeur moet dit gedaan worden door middel van tandenpoetsen met een fluoride tandpasta. Het spoelen met een fluoride mondspoeling of fluoride tabletten kunnen hiervoor echter ook gebruikt worden.
(...)

Bij zowel jongeren als volwassenen met een verhoogd risico op tandbederf, kan de tandarts ook in de stoel een fluoride behandeling geven.
Dit kan bijvoorbeeld door middel van een lepel met fluoride gel, maar ook door het aanbrengen van de fluoride vloeistof met een wattenstaafje of penseel. Het is ook mogelijk een lak aan te brengen op de tanden en kiezen waaruit langzaam fluoride wordt vrijgelaten.
Bij kinderen jonger dan zes jaar is het advies om als extra fluoride, alleen nog de fluoride lak en niet meer de gel of vloeistof, te gebruiken.

Tandartsen, mondhygiënisten, jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en voorlichtingsmedewerkers geven allen voorlichting over fluoride. Mocht het noodzakelijk zijn om van het fluoride basisadvies af te wijken, dan kunnen zij u daar over informeren. (...)"
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot 1973 deed met zelfs, op advies van de tandartsen, fluor in het drinkwater op veel plaatsen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb tot mijn 18e deze behandeling gekregen. Na mijn 18e niet meer, omdat dan de tandarts niet meer vergoed werd.

Dus ik denk dat ook op latere leeftijd deze behandeling goed is. Maar duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo iets dacht ik ook ja ;) Zal wel weer met geld te maken hebben... Dank voor je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey, graag gedaan :)